Pomoc psychologiczna
Nasze Przedszkole współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 1 w Zamościu:
Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 1
ul. Okrzei 24, 22-400 Zamość
telefon: +48 84 639 56 99 lub +48 84 639 07 09
e-mail: pppnr1@pppnr1.enetia.pl
Dla dzieci wymagających wsparcia nasze przedszkole zapewnia pomoc psychologiczno - pedagogiczną.
Załącznik nr 1
do Zarządzenia
Dyrektora Przedszkola Miejskiego Nr 8
im. Jana Brzechwy
z dnia 01.12.2017r
Procedura organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu Miejskim nr 8 im. Jana Brzechwy w Zamościu dla dzieci, nieposiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
(Dz.U. z 2017 r. poz. 1591).
Zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
1. Udzielanie i organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu ma na celu wspieranie potencjału rozwojowego dziecka i stwarzanie warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.
2.Do korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej przez przedszkole mają prawo wszystkie dzieci, które wymagają wsparcia ze względu na rozpoznane indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, a także ich rodzice .
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu od momentu podjęcia opieki przez nauczyciela do momentu zakończenia planowanych działań.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, wskazana jest w szczególności w stosunku do dziecka:
- niepełnosprawnego,
- niedostosowanego społecznie,
- zagrożonego niedostosowaniem społecznym,
- z zaburzeniami zachowania i emocji,
- szczególnie uzdolnionego,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z deficytami kompetencji i zaburzeniami komunikacji językowej,
- z przewlekłą chorobą,
- potrzebującego wsparcia ze względu na sytuacje kryzysowe lub traumatyczne,
- potrzebującego wsparcia ze względu na niepowodzenia edukacyjne,
- potrzebującego wsparcia ze względu na zaniedbania środowiskowe związane z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, ze względu na sposoby spędzania czasu wolnego i kontakty środowiskowe,
- mającego trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związane z wcześniejszym kształceniem za granicą.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana w trakcie :
- bieżącej pracy z dzieckiem
- poprzez zintegrowane działania nauczycieli a także w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- zajęć specjalistycznych: logopedycznych,
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- porad i konsultacji.
Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych po przeprowadzeniu przesiewowych badań logopedycznych przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną Nr 1 w Zamościu, ul. Okrzei 24. Logopeda przekazuje opinię badań nauczycielom poszczególnych grup, zaś oni przekazują informację rodzicom.
Dzieci z zaburzeniami sprawności językowych uczestniczą w ćwiczeniach wspomagających rozwój mowy przez nauczyciela grupy.
Specjalistyczne zajęcia organizuje się w pierwszej kolejności dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego jest organizowana dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wspólnie z oddziałem przedszkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Zindywidualizowana ścieżka obejmuje wszystkie zajęcia wychowania przedszkolnego, które są realizowane: wspólnie z oddziałem przedszkolnym oraz indywidualnie z dzieckiem.
Objęcie dziecka zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika taka potrzeba. Nauczyciele prowadzący zajęcia z dzieckiem objętym zindywidualizowaną ścieżką podejmują działania ukierunkowane na poprawę jego funkcjonowania w przedszkolu.
Zakres odpowiedzialności:
1. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele, wychowawcy grup. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest i udzielana we współpracy z następującymi partnerami:
- rodzice dziecka,
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne,
- placówki doskonalenia nauczycieli,
- inne przedszkola, szkoły i placówki np. Książnica Zamojska
- organizacje pozarządowe oraz inne instytucje i podmioty działające na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży np.: MCPR
Uczestnicy postępowania:
1. Dziecko mające problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu, ma prawo i możliwość dobrowolnego i bezpłatnego uczestnictwa w odpowiednio zorganizowanych zajęciach.
2. Dyrektor przedszkola organizuje wspomaganie przedszkola w ramach realizacji zadań w szczególności:
- ustala formy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane,
- informuje innych nauczycieli, wychowawców grup o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem, planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli
- uzgadnia warunki współpracy z innymi instytucjami i podmiotami, np. z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
- wyznacza koordynatora udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej ,
- za zgodą rodziców dziecka występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka w sytuacji, gdy mimo udzielanej pomocy w przedszkolu nie następuje poprawa jego funkcjonowania.
3. Koordynator udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej – zadania:
- sporządza wykaz dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w danym roku szkolnym,
- opracowuje dwa razy w roku sprawozdanie z przebiegu udzielania w/w działań i przedstawia je radzie pedagogicznej na posiedzeniu półrocznym i końcowym,
- współpracuje z nauczycielami, specjalistą oraz dyrektorem w celu pozyskania informacji o sposobach udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej, jej efektach i przebiegu.
4. Nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści
udzielają dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy oraz poprzez zintegrowane działania.
Do zadań nauczycieli, wychowawców grup oraz specjalistów w przedszkolu należy w szczególności:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci,
- określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci,
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dziecka,
- informowanie rodziców dziecka o potrzebie objęcia go pomocą psychologiczno-?pedagogiczną oraz o ustalonych dla dziecka formach, okresie udzielania pomocy oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy będą realizowane,
- podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dziecka w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy jego funkcjonowania,
- współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dziecka oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne prowadzenie obserwacji pedagogicznych zakończonych analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna),
- ocena efektywności udzielanej pomocy i formułowanie wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka.
5. Rodzice
- mogą być inicjatorami organizowania w przedszkolu pomocy psychologiczno-?pedagogicznej swojemu dziecku,
- mogą występować z wnioskiem o zorganizowanie zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- mogą zapoznać się z proponowanymi przez przedszkole formami udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka i dla rodziny ,
- mają możliwość zapoznania się z indywidualnym lub grupowym planem pracy z dzieckiem,
- mogą korzystać z porad nauczycieli, dyrektora oraz z fachowych porad i konsultacji w Poradni psychologa, logopedy.
Dla dzieci z orzeczeniami organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z zaleceniami wydanymi przez Poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego objęte jest pomocą zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa - Rozporządzenie z 9 sierpnia 2017 r w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2017 poz. 1578).
Sposób prezentacji procedur
1. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej przedszkola.
2. Zapoznanie nauczycieli i specjalistów w dziedzinie wychowania oraz rodziców z treścią procedur.
3. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych we wrześniu każdego roku szkolnego.
Tryb dokonywania zmian w procedurze
Wszelkich zmian w opracowanych procedurach może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej dyrektor przedszkola, Wnioskodawcą zmian może być również rada rodziców. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.
Zasady wchodzą w życie z dniem 01.12.2017 r.